Wat is scouting?

Scouts en gidsen leren samenleven in ploeg en steken hun handen uit de mouwen.
Op kamp, op tocht en tijdens wekelijkse activiteiten leren ze samen met anderen kiezen en beslissen.
Al doende leren ze ook hun plan trekken: vuurtje stoken, eigen potje koken, op avontuur…
Scouts en gidsen houden van de natuur en zetten zich in voor elkaar en voor anderen.
SCOUTS en GIDSEN VLAANDEREN wil in het kader van de vrije tijd bijdragen aan de opvoeding en ontplooiing van kinderen en jongeren; als individu, in groep en binnen de samenleving.

Als scouts en gidsen proberen wij zelfwerkzaamheid, engagement, medebeheer, dienst en ploegwerk te realiseren.

Missie van Scouts en Gidsen

Wij zijn scouts en gidsen, meisjes en jongens,
elk met een eigen verhaal. Iedereen kan erbij.
We gaan samen op verkenning en durven tuimelen
in het leven.
De natuur is onze troef.
We geloven in onszelf, in elkaar en in iets meer.
We spelen een spel dat niet luchtledig is,
in vrije tijd die niet vrijblijvend is.
Met groot plezier en kleine daden komen we op
voor onze omgeving en voor een kleurrijk Vlaanderen.
Zo dromen we luidop van gelukkige mensen
in een rechtvaardige wereld.

Scouts- & gidsengroet

Afbeeldingsresultaat voor scouts groet

De drie vingers wijzen op de drievoudige scouts- en gidsenbelofte:
de belofte tegenover zichzelf, de andere en de wereld of god.
De pink onder de duim wijst op de dienstbaarheid van elke scout of gids: de sterke beschermt de zwakke.
De scouts- en gidsengroet is geen groet van ondergeschiktheid, maar een teken dat je het goed meent met elkaar.

Wereldwijd schudden scouts en gidsen elkaar ook de linkerhand, met de pink omlaag zodat je elkaars pinken en duimen inhaakt.
De dapperste Ashanti in Afrika gaven elkaar ook een linkerhand, en je moest daarvoor redelijk koelbloedig zijn, want dan moest je je schild even neerleggen.